حل مشکل پاره شدن کاندوم؛ اگر کاندوم پاره شد چه کنیم؟

پاره شدن کاندوم

کاندوم چه از نوع کاندوم مردانه (کاندوم خارجی) و چه از نوع کاندوم زنانه (کاندوم داخلی) باشد، ممکن است در حین رابطه آسیب ببیند و در اثر پاره شدن یا سوراخ شدن آن دچار وحشت شوید. چراکه این غلاف ظریف و از جنس پلی ایزوپرن یا لاتکس تنها چیزی است که شما و همسرتان در حین برقراری روابط جنسی برای جلوگیری از بارداری و محافظت از خود در برابر ابتلا به عفونت‎های مقاربتی به آن متکی هستید.

اخیرا در یک مطالعه با حضور گروهی از مردان مشخص شد که ۷.۳ درصد از آن‌ها در طول یک سال گذشته با این مشکل مواجه شده‌اند. در مطالعه دیگری نیز ثابت شد که ۱۹ درصد از زنان و  ۲۹ درصد از مردان در سه ماهه گذشته تجربه یکبار پاره شدن کاندوم یا سوراخ شدن کاندوم را داشته‌اند.

بنابراین، اگرچه احتمال وقوع این مشکل زیاد نیست اما باید از قبل به فکر راهکارهایی بود تا در صورت مواجهه با آن، خطر انتقال عفونت‌های مقاربتی به‌خصوص ایدز و HIV و حامله شدن خانم به کمترین میزان ممکن برسد. به‎همین‎دلیل، در این مطلب تصمیم گرفته‎ایم تا به نکات لازم در زمینه پاره شدن کاندوم اشاره کنیم.

علل شایع پاره شدن کاندوم

اگرچه فناوری پیشرفت کرده است و همچنان کیفیت مواد به‎کاررفته برای تولید کاندوم افزایش پیدا می‎کند، اما احتمال پاره شدن کاندوم به صفر نرسیده است. جالب است بدانید که بسیاری از زوجین در حین برقراری رابطه جنسی متوجه سوراخ شدن کاندوم نمی‌شوند و با همین شرایط ادامه می‌دهند.

مطمانا اگر شما از علل رایج سوراخ شدن کاندوم آگاه باشید، م‎توانید در جهت پیشگیری از وقوع آن عمل کنید. کارشناسان معتقد هستند که استفاده و نگهداری صحیح از کاندوم، احتمال پاره شدن آن را کاهش می‎دهد. به‎همین‌دلیل، پیشنهاد می‎کنیم بسته کاندوم را با آرامش باز کنید تا پوسته نازک آن آسیب نبیند.

حتما پیش از خرید کاندوم؛ راهنمای خرید کاندوم و همچنین آشنایی با انواع آن را مطالعه کنید و همچنین سایز، میزان انعطاف، تاریخ انقضا و سلامت ظاهری آن را به‎خوبی بررسی کنید. ممکن است به‌ دلیل بی‎دقتی تولیدکننده یک سوراخ یا نشتی کوچک روی آن باشد. البته گاهی منافذ آنقدر کوچک هستند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند!

حتما بخوانید  روغن زالو چیست؟ ۹ ویژگی خارق‌العاده روغن زالو

به‎همین‎دلیل است که همیشه تاکید می‎شود محصولات زناشویی به‎خصوص کاندوم را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. می‎توانید با مراجعه به وب‌سایت خجالت نکش، با اطمینان کامل برای تهیه انواع کاندوم نازک یا ضخیم اقدام کنید. از سایر دلایل موثر در پاره شدن کاندوم می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده چندباره از یک کاندوم
  • استفاده همزمان از دو کاندوم (زیرا در اثر سایش ممکن است هر دو آسیب بینند)
  • استفاده از کاندوم با سایز نامناسب و کوچک
  • قرار دادن بسته کاندوم در معرض وسایل تیز
  • نگهداری از کاندوم در مکانی با رطوبت و تغییرات دمایی زیاد
  • قرار دادن کاندوم در معرض نور مستقیم خورشید
  • عدم استفاده از لوبریکانت یا روان‌کننده در هنگام جایگذاری کاندوم زنانه، به‎ویژه درشرایطی‎که خانم به خشکی واژن مبتلا است (زیرا در اثر سایش یا دیواره واژن ممکن است کاندوم سوراخ یا پاره شود)
  • مالیدن روغن‎های طبیعی، وازلین یا انواع ژل حجم‎دهنده و تاخیری روی آلت تناسلی پیش از قرار دادن کاندوم مردانه (زیرا این مواد قابلیت تجزیه لاتکس یا پلی ایزوپرن را دارند)

آیا پاره شدن کاندوم با خطر بارداری ناخواسته همراه است؟

تحقیقات ثابت کرده‎اند که در صورت پاره شدن کاندوم حین رابطه جنسی، اگر نزدیک زمان تخمک‎گذاری باشد احتمال حاملگی خانم وجود دارد.

جالب است بدانید، اگرچه استفاده از کاندوم‌ مردانه ۹۸ درصد در جلوگیری از بارداری موثر است اما در صورت استفاده نادرست، اثربخشی آن‌ به حدود ۸۵ درصد می‎رسد. در مورد کاندوم زنانه نیز می‎توان گفت که در صورت استفاده بی‌نقص ۹۵ درصد در پیشگیری از بارداری موثر است. در غیر این صورت، اثربخشی آن به ۷۹ درصد می‎رسد. بنابراین با توجه به اینکه کاندوم‌های داخلی و خارجی همیشه صد‎درصد عمل نمی‌کنند، باید خانم‎ها نسبت به این مساله حساس باشند.

در صورت سوراخ شدن کاندوم در حین دخول چه باید کرد؟

اگرچه پاره یا سوراخ شدن کاندوم وضعیت نگران‎کننده و وحشتناکی است اما بهتر است بدانید که برخورد فوری با آن احتمال بروز پیامدهای بعدی را کاهش می‌دهد. اولین راهکار موثر این است که به‌محض فهمیدن پاره شدن کاندوم (چه کاندوم داخلی و چه کاندوم خارجی) رابطه جنسی را متوقف کنید. مردان بهتر است سریع دوش بگیرند.

سوراخ شدن کاندوم

درصورتی‎که کاندوم بعد از انزال مرد یا رسیدن به ارگاسم پاره شود، احتمال اینکه مایع منی وارد واژن زن شده باشد خیلی زیاد است. در این وضعیت لازم است با روش‎های مختلف تا جای ممکن مایع منی را از واژن تخلیه کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به‎ حالتی‎که قصد ادرار کردن دارید روی دو زانو بنشینید تا بخش زیادی از منی تخلیه شود. سپس  خیلی آرام ناحیه تناسلی خود را با آب و صابون بشویید. طبق تجربه، مالش دادن یا استفاده از دوش واژینال و پاک‌کننده‌های اسیدی یا قلیایی وضعیت را بدتر می‎کند.

حتما بخوانید  اختلالات جنسی و زناشویی و راه های درمان آن

زیرا دوش واژینال باکتری‌های مفید (محافظ) واژن را از بین می‎برد و همین مساله باعث نفوذ منی به نقاط عمیق‌تر واژن می‎شود. استفاده از مواد اسیدی و قلیایی نیز می‌تواند به سلول‌های واژن آسیب برساند و حتی باعث بروز التهاب شود. این شرایط ممکن است خطر ابتلا به ویروس ایدز را افزایش دهد.

بعد از پاره شدن کاندوم باید به‎سراغ کدام راهکارهای پزشکی رفت؟

پیشنهاد می‎کنیم اگر به فکر حفظ سلامت خود هستید یا قصد بچه‎دار شدن ندارید، در صورت پاره شدن کاندوم به اصول زیر نیز توجه کنید.

از قرص اورژانسی استفاده کنید

طبق اصول راهنمای بارداری، شما زمانی می‎توانید باردار شوید که تخمک آزاد شده باشد. اگر چرخه قاعدگی منظمی دارید، تخمک‌گذاری معمولا در حدود روز ۱۴ یعنی ۷ روز بعد از پایان پریودی اتفاق می‌افتد. پس اگر سوراخ شدن کاندوم در ۴ روز قبل از تخمک‌گذاری، روز تخمک‌گذاری و ۴ روز بعد از آن اتفاق افتاده باشد، باید خیلی بیشتر نگران بچه‎دار شدن باشید.

بعد از اینکه سعی کردید مانع منی را از واژن خود تخلیه کنید، در اولین فرصت یک عدد قرص اورژانسی ۱.۵ میلی‎گرمی مصرف کنید. زیرا مطمان‎ترین راه برای خانم‎ها در جهت جلوگیری از بارداری بعد از پاره شدن کاندوم همین روش است.

اگر قرص اورژانسی در دسترس نبود، می‌توانید دو عدد قرص ضد بارداری HD را با فاصله زمانی ۱۲ ساعت مصرف کنید. در مورد قرص LD بهتر است به‌جای یک عدد قرص هر بار دو عدد مصرف شود.

قرص اورژانسی ضد بارداری

مطالعات ثابت کرده‎اند که اگر قرص اورژانسی طی ۷۲ ساعت اول بعد از پاره شدن کاندوم مصرف شود، تا ۹۵ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر هستند. زیرا می‎تواند با افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث به تاخیر انداختن تخمک‌گذاری و جلوگیری از کاشت تخمک بارورشده در دیواره رحم شود.

قابل ذکر است که اگر بعد از پاره یا سوراخ شدن کاندوم سریعا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، با نصب آی یو دی (IUD) مسی در رحم می‎توان به میزان ۹۹ درصد مانع از وقوع بارداری شد. در واقع این دستگاه با آزاد کردن ماده مس در لوله فالوپ و رحم باعث ایجاد یک واکنش التهابی می‌شود. این واکنش برای بقای اسپرم و تخمک خطرناک است و می‎تواند باعث مرگ آن‎ها پیش از لقاح و شکل‎گیری جنین شود.

حتما بخوانید  واریکوسل چیست؟

بهتر است بدانید، گاهی اوقات به ‎لیل وقوع تخمک‎گذاری پیش از مصرف قرص اورژانسی نطفه شکل می‎گیرد. به‎همین‎دلیل، مصرف قرص اورژانسی یا استفاده از آی یو دی همیشه در پیشگیری از بارداری موثر نیست.

اگر با وجود انجام همه این راهکارها همچنان نگران باردار شدن خود هستید و وقوع قاعدگی بعدی نیز به تاخیر افتاده است، بهتر است از بِی بی چک استفاده کنید. در صورت مثبت شدن جواب آن، توصیه می‎کنیم برای انجام آزمایش خون نیز اقدام کنید. زیرا همیشه نمی‎توان به جواب بی بی چک اطمینان داشت و اغلب در بازه زمانی یک هفته بعد از تاریخ دقیق پریودی بعدی، بهترین نتیجه را ارائه می‎دهد.

خطر ابتلا به بیماری‎های مقاربتی را بررسی کنید

در حال حاضر کاندوم بهترین روش برای جلوگیری از انتقال عفونت‌های مقاربتی مانند HIV، هپاتیت و زگیل تناسلی است و در صورت پاره شدن کاندوم باید به نکات زیر توجه کنید.

ابتدا از همسر خود بپرسید که آخرین بار چه زمانی برای انجام تست HIV یا ایدز اقدام کرده است. اگر نسبت به ابتلای خود مشکوک شدید، امروزه داروهایی وجود دارند که در صورت مصرف در بازه زمانی ۷۲ ساعت پس از برقراری روابط پرخطر یا پاره شدن کاندوم، خطر ابتلا به ایدز را تا نزدیک به صفر درصد کاهش می‎دهند. پس در اسرع وقت با پزشک متخصص عفونی مشورت کنید.

بهتر است بدانید که اغلب بیماریهای مقاربتی دوره کمون یا نهفتگی به مدت حداقل ۲ تا ۴ هفته دارند و معمولا پس از گذشت این بازه زمانی بروز می‌کنند. به‎همین‎دلیل اگر قصد انجام آزمایش را دارید، حتما با پزشک متخصص برای یافتن بهترین زمان مشورت کنید.

توصیه می‌کنیم از برقراری روابط جنسی با شرکای متعدد اجتناب کنید. زیرا در صورت سوراخ شدن کاندوم میزان نگرانی شما نسبت به ‎شرایطی‎که همیشه با یک فرد ثابت و سالم رابطه برقرار می‎کنید، دو چندان خواهد بود.

سخن آخر

بنابراین، پاره شدن کاندوم یا حتی سوراخ شدن کاندوم مساله غیر عادی نیست و ممکن است برای هر زوجی اتفاق بیافتد. مهم این است که از نحوه برخورد صحیح با این مساله آگاه باشید.

با این وجود، توجه به نکات ذکرشده در این مطلب و مراجعه به یک فروشگاه باسابقه می‎تواند خطر بروز این مشکل را بسیار کاهش دهد. برای پیشگیری از پاره شدن کاندوم و داشتن خریدی مطمان، روی محصولات اورجینال و تیم پشتیبانی قوی وب‎سایت ما حساب باز کنید!

منابع:

https://www.teenhealthcare.org/blog/you-asked-it-why-do-my-condoms-break/

https://www.popsugar.com/love/Why%20Condoms%20Break-2966108

https://www.verywellhealth.com/what-should-i-do-if-a-condom-breaks-49443

https://www.seventeen.com/health/sex-health/a27794111/broken-condom-sex/

https://www.healthline.com/health/healthy-sex/can-condoms-break-without-you-knowing#tips-for-prevention